حواس پرتی در نماز

 حواس پرتي در نماز

نوشتار پيش رو، به صورت گزينشي به شرح احاديث شيعي مي پردازد، بيشتر احاديث اين مجموعه توسط آيت الله حاج آقا مجتبي تهراني (سخنراني معظم له در مسجد بازار تهران) از مراجع عظام تقليد شرح و بسط يافته اند.


رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَيهِ السَّلَامُ قَالَ:
إِذَا قَامَ الْعَبْدُ إِلَى الصَّلَاةِ أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِهِ فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ. ۱

هرگاه بنده به نماز بايستد، خداوند عزّوجل به او رو مي‏كند و مدام متوجّه بنده خويش است، تا اينكه او سه مرتبه از خدا روبرگرداند. هنگامي كه بنده براي مرتبه سوم از خدا منصرف شد، خداوند نيز از او رو برمي‏گرداند.

شرح:
روايت از امام صادق (عليه‏السلام) منقول است كه حضرت فرمودند: آنگاه كه بنده به نماز بايستد، به سوي او ‌خداوند رو مي‏كند. تعبير «أَقْبَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ بِوَجْهِه» كنايه از اين است كه خداوند نسبت به او عنايت تام و خاص مي‏فرمايد. ما اين‏طوري هستيم كه وقتي مي‏خواهيم به كسي خيلي توجه كنيم، با تمام چهره متوجهش مي‏شويم. بعد دارد: «فَلَا يَزَالُ مُقْبِلًا عَلَيْهِ حَتَّى يَلْتَفِتَ ثَلَاثَ مَرَّات»؛ يعني خدا رويش را از او بر نمي‏‏گرداند، تا اينكه اين بنده سه بار رويش را از خدا برگرداند. حالا مي‏گويم كه منظور از اين رو برگرداندن چيست. در ادامه مي‏فرمايد: «فَإِذَا الْتَفَتَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ أَعْرَضَ عَنْهُ». يعني دفعه سوم كه اين بنده رويش را از خدا برگرداند، اينجا ديگر خدا رويش را از او بر مي‏گرداند......


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 21 / 3 / 1398
آثار سستی وبی توجهی به نماز

 

 

آثار سستی و بی توجهی به نماز:

 احادیث فراوانی از پیامبر اسلام (ص) و ائمة معصومین ـ علیهم السلم ـ وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره می شود:

رسول خدا فرمود: هرکس در امر نماز سستی کند و آن را سبک بشمرد، خداوند او را دچار پانزده بلا می کند 1. کوتاهی عمر 2. کمی روزی 3. زدودن سیمای صالحان از چهره اش 4. برای اعمال دیگرش ثوابی ندارد. 5. دعایش اجابت نمی شود. 6. از دعای صالحان بهره ای نمی برد. 7. مرگ ذلت بار 8. مرگ در حال گرسنگی و تشنگی 9. فرشته ای مأمور برای عذاب او در قبر می شود 10. تنگ نمودن قبراو 11. تاریک شدن قبر او 12. فرشته ای مأمور می شود که او را به رو به زمین بکشد. 13. حساب رسی شدید در قیامت 14. سلب نظر و توجه خدا از او 15. ابتلاء به عذاب سخت(6)


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 20 / 3 / 1398
حکم خواندن نماز در قطار،اتوبوس وهواپیما

 

نماز خواندن در اتوبوس ، حکم نماز خواندن در قطار
دانستن احکام نماز خواند در سفر برای مکلفین ضروری است . در این بخش احکام نماز خواندن در اتوبوس و وسایل دیگر حمل و نقل را برایتان می گوییم.

نماز خواندن در اتوبوس ، هواپیما و قطار چه حکمی دارد

هنگام سفر به دلیل جابه جایی و در حرکت بودن سوالاتی در رابطه با نماز خواندن پیش می آید که در قالب احکام نماز خواند در اتوبوس ، قطار و هواپیما در ادامه خواهید خواند.

سفر، تأثیراتی در نماز دارد و احکامی در مورد نماز بر مسافر مترتب می گردد که دانستن آن برای مکلفین ضروری است. 
برخی آداب و احکام نماز مسافر را از نگاه مراجع عظام تقلید منتشر می شود :
خواندن نماز واجب در قطار و اتوبوس (در حال حرکت) جایز نیست، بلکه مسافر باید صبر کند تا قطار و اتوبوس توقف کند و مسافر پیاده شده، نماز واجب را بر روی زمین و با آرامش بدن و رو به قبله بخواند. ولی اگر نماز قضا می شود، بر مسافران واجب است که از راننده بخواهند که اتوبوس را در مکان مناسبی متوقف نماید و بر راننده اجابت درخواست آنان واجب است، اما اگر قطار یا اتوبوس توقف نمی کند، در این صورت لازم است نماز را در داخل قطار یا اتوبوس بخواند. (توضیح المسایل محشی/1/841)

نماز خواندن در اتوبوس

حکم نماز خواندن در اتوبوس و وسایل حمل و نقل دیگر

و اما حکم نماز در هواپیما فرق می کند، زیرا بعضی از هواپیماها اتاق کوچکی به عنوان نمازخانه دارند، در این صورت چنان چه قبله قابل تشخیص بوده و بدن دارای آرامش باشد، عده ای از فقها نماز در هواپیما را اجازه می دهند. پس در این مورد باید به رساله فقها مراجعه شود. تمام آن چه آوردیم در مورد نماز واجب بود، اما نماز خواندن مستحبی در قطار و اتوبوس و هواپیما اشکال ندارد و مراعات قبله و آرامش بدن در آن حال شرط نیست. 

نماز قبل از وقت باطل است و مسافر نمی تواند به این دلیل که قطار یا اتوبوس قبل از وقت نماز حرکت می کند، نماز بخواند.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 19 / 3 / 1398
عواقب ترک نماز

 

نماز ، ترک نماز
کسی که آگاهانه و از روی انکار وجوب نماز، را ترک کند چون منکر ضروری دین شده است کافر و مرتد خواهد بود. اما کسانی که از روی جهل و تنبلی و یا بی مبالاتی نماز را ترک می کنند کافر نیستند و باید با امید به رحمت الاهی واجبات ترک شده خود را قضا نمایند.

حکم کسی که نماز نمی خواند چیست

نـمـاز در لـغت به معنای پرستش, نیاز, سجود, بندگی و اطاعت, خم شـدن بـرای اظـهـار بـندگی و اطاعت و یکی از فرایض دین و عبادت مـخصوصی است که مسلمانان پنج بار در شبانه روز به جا می آورند. 
نـماز یعنی خدمت و بندگی, فرمان برداری, سر فرود آوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام. 
نماز, داروی نسیان و وسیله ذکر خداوند است. نـمـاز, رابـطه معنوی مخلوق با خالق است. نماز یعنی دل کندن از مـادیـات و پـرواز دادن روح; یـعـنی پا را فراتر از دیدنی ها و شنیدنی ها نهادن.

حرمت ترک نماز، از انجام بسیاری از اعمال حرام سنگین تر است. چون انسان در ارتکاب بعضی از اعمال حرام، قصد بی حرمتی به خدای متعال و دین را ندارد، بلکه جنبه حیوانی انسان بر او غلبه کرده و چه بسا بعد از مبتلا شدن به فعل حرام، به شدت از خدای متعال می ترسد و توبه می کند. در حالی که رها کردن نماز، موثر از غلبه شهوات بر انسان نیست. بلکه ناشی از ضعف ایمان و بی توجهی به دستور الهی است. 

از حضرت صادق علیه الاسلام سؤال شد که چرا زانی کافر نیست ولی کسی که نماز نمی ‏گذارد کافر می ‏باشد، امام علیه الاسلام فرمود:چون زناکار برای‏ شهوت این کار را می‏ کند ولی آن کس که نماز را ترک می‏ کند برای این است که به آن اهمیت نمی ‏دهد. زناکار برای لذت دنبال زنی را می ‏گیرد و از او کامجوئی می ‏کند، ولی آن کس که نماز را ترک کرده و آن را انجام نمی ‏دهد قصدش لذت نیست بلکه فقط نظرش بی‏ اهمیت شمردن آن می ‏باشد و هر گاه کسی نظرش استخفاف باشد کافر می ‏گردد.

نماز

ترک نماز

البته این کفر تا زمانی که همراه با انکار نماز نباشد، سبب جاری شدن احکام کافر، مثل عدم طهارت، عدم پاک بودن ذبایح او و حرمت ازدواج با او و ... نمی شود. و تنها در جایی که انکار نماز به شکل انکار ضروری دین باشد، این احکام برای شخص لازم است. اما به هر حال ترک نماز، مساله ای سبک نیست. و شخص در صورتی که نسبت به نماز سهل انگاری کند، مشمول نفرین الهی می شود:

«فَوَیْلٌ لِّلْمُصَلِّینَ* الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ[ماعون/4و5] پس وای بر نمازگزارانی که در نماز خود سهل‏ انگاری می ‏کنند.» 

سهل انگاران در نماز با هم تفاوت هایی دارند، بعضی نماز را به طور کلی ترک می کنند و علت این کار مسامحه و کم اعتنایی به امور اخروی است. بعضی نماز را در بعضی اوقات ترک می کنند و آن را سبک می شمارند، بعضی نماز را انجام می دهند اما نسبت به شرایط و واجبات آن (مثل طهارت، غصبی نبودن محل و ...) بی اعتنا هستند، همه این ها با تفاوت هایشان، در نفرین الهی شریک هستند. هر چند هر کدام به میزان سهل انگاری اش در نماز، بهره ای از این قهر و غضب خواهد داشت. 

از حضرت صادق علیه الاسلام سؤال شد که چرا زانی کافر نیست ولی کسی که نماز نمی ‏گذارد کافر می ‏باشد، امام علیه الاسلام فرمود:چون زناکار برای‏ شهوت این کار را می‏ کند ولی آن کس که نماز را ترک می‏ کند برای این است که به آن اهمیت نمی ‏دهد. زناکار برای لذت دنبال زنی را می ‏گیرد و از او کامجوئی می ‏کند، ولی آن کس که نماز را ترک کرده و آن را انجام نمی ‏دهد قصدش لذت نیست بلکه فقط نظرش بی‏ اهمیت شمردن آن می ‏باشد و هر گاه کسی نظرش استخفاف باشد کافر می ‏گردد .


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 18 / 3 / 1398
زمان نماز اول وقت

 

خواندن نماز اول وقت,برکات خواندن نماز اول وقت,ثواب خواندن نماز اول وقتقرآن مجيد، نماز اول وقت را يكى از صفات مۆمنان مى داند

 

نماز اول وقت چه زمانی است:
نماز اول وقت یعنی چی؟ ایا مثلا یعنی همون لحظه یا 10 دقیقه اول یا نیم ساعت؟ آیا وقت فضیلت همون اول وقت حساب میشه.

آیت الله خامنه ای: منظور وقت فضیلت آن مى‌باشد.

آیت الله مکارم شیرازی: اول وقت یعنی از زمانی که اذان می گویند به مقداری که برای مستحبات و مقدمات نماز فرصت لازم است اما در مورد اوقات فضیلت بدانید مستحب است پنج نماز را در پنج وقت به جا آورد، یعنی هرکدام را در وقت فضیلت خود انجام دهد و تنها فاصله دادن به مقدار نافله یا تعقیبات کافی نیست، بلکه معیار همان وقت فضیلت است   .

آیت الله فاضل لنکرانی: اول وقت امر عرفی است و بعد از دخول وقت وشروع اذان اول وقت حساب می شود و بعد از اذان به مقداری که وضو بگیرد و شروع به نماز کند اول وقت است و هم چنین تا  20 دقیقه یا نیم ساعت مثلا عرفا اول وقت حساب می شود وهر مقداری که وقت اذان و اول داخل شدن وقت نماز نزدیک  تر باشد فضیلتش بیشتر است.
 

آیت الله سیستانی 
وقت فضیلت نماز صبح: وقت فضیلت نماز صبح از اذان صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد.

وقت اختصاصی نماز ظهر: از اول اذان ظهر به مقدار یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اختصاصی نماز ظهر می باشد. در این زمان خواندن نماز عصر جایز نیست.

وقت فضیلت نماز ظهر: وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه بعد از اذان ظهر ادامه دارد.

وقت اختصاصی نماز عصر: در آخر وقت نماز عصر، نزدیک به مغرب، به مقدار خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر، وقت اخصاصی نماز عصر می باشد. در این زمان خواندن نماز ظهر جایز نیست.

وقت فضیلت نماز عصر: وقت فضیلت نماز عصر دو ساعت و پنجاه دقیقه بعد از اذان ظهر شروع می شود و تا چهل و دو دقیقه ادامه دارد.

وقت اختصاصی نماز مغرب: از اول وقت مغرب به مقدار خواندن یک نماز سه رکعتی، وقت اختصاصی نماز مغرب است. خواندن نماز عشاء در این زمان مخصوص جایز نیست.

وقت فضیلت نماز مغرب: وقت فضیلت نماز مغرب از اذان مغرب تا پنجاه و یک دقیقه ادامه دارد.

وقت اختصاصی نماز عشا: به اندازه خواندن یک نماز چهار رکعتی برای غیر مسافر و یک نماز دو رکعتی برای مسافر در آخر وقت نماز عشا(نصف شب)، وقت اختصاصی نماز عشا است.

وقت فضیلت نماز عشا: وقت فضیلت نماز عشا، پنجاه و یک دقیقه بعد از اذان مغرب شروع می شود و تا سه ساعت و ده دقیقه ادامه دارد.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 17 / 3 / 1398