تاثیر نماز بر درمان های معجزه وار

 

تاثیر نماز بر درمان های معجزه وار
   
 

يامن اسمه دواء و ذكره شفاء و طاعته غني (دعاي كميل) 
وقتي انسان چيزي را از خدا مي خواهد و به خاطر طلب آن، نماز مي گذارد و در نماز به خداي خود توجه مي كند و خدا نيز دو صد چندان او را مورد لطف و توجه خود قرار مي دهد، آن چيز به طرز اعجاب انگيزي براي او حاصل خواهد شد. اين منطقي كاملا گويا در تمامي اديان است.
در تاريخ اسلام و ايران تا به امروز، موارد بي شماري از درمان هاي معجزه وار و شفاي بيماران غير قابل علاج و رو به مرگ در امام زاده ها و مساجد و درمان توسط شخصيت هاي مذهبي را مي توان يافت. 
هر چند كه اين موضوع ، گاهي به انگيزه سود جويي و استحمار مردم انجام گرفته و در واقع به شارلاتان بازي تبديل شده است، اما موارد متعددي كه مورد تاييد "علم و دين" مي باشد را نيز، در بر مي گيرد، زيرا علم پزشكي اين مقولات را به وسيله پديده نيرومند تلقين، توجيه مي كند. از طرفي در دين با اعتقاد به قدرت بي انتهاي الهي و ممكن نمودن هر غير ممكن بشري توسط ذات اقدس خداوند، مي توان با اطمينان كامل، شفاي هر دردي، هر چند لاعلاج را از او خواست و در درمان هر بيماري كه حتي پزشكان از كنترل آن عاجز مانده اند، از رحمت بيكرانه اش استفاده كرد. 
با اين ديدگاه مي توان گفت، زماني كه پزشكان به مادري بگويند: " براي فرزندت، ديگر هيچ كاري از دست ما ساخته نيست"، آن موقع همه چيز به پايان نرسيده است، بلكه همان خدايي كه پزشكان را وسيله اي براي انتقال رحمت خودش در درمان بيماران علاج پذير قرار داده است، چنان چه اراده كند مي تواند وسايل و واسطه هاي ديگري را هم كه چه بسا غير مادي باشند، براي درمان كودك بيمار برانگيزد. 
اما جايگاه نماز در بروز چنين درمان هايي خاص است. چه بسيار است شرح حال كساني كه با متوسل شدن به درگاه نوراني ائمه دين(ع) و به خصوص حضرت رضا(ع)، و پس از اقامه نمازهاي طولاني و عجز و لابه بسيار به بارگاه حضرت باريتعالي يا با واسطه قرار دادن حضرت امام زمان(عج)، چنان از چنگال بيماري هاي سخت نجات يافته اند، كه زبان و قلم از توصيف آن قاصر و دانش پزشكي از كشف ماهيت آن، انگشت به دهان است! 
بدين ترتيب آن زمان كه همه درهاي علم و طبابت، بر روي انسان هاي دردمند و ناتوان، بسته مي شود و علم از نقص نسبي خود، شرمسار مي گردد، شكوهمند ترين جلوه دين يعني نماز است كه قادر خواهد بود دروازه هايي بزرگ از رحمت الهي را بر بنده عاجز و بيمار بگشايد و شفايي شگفت انگيز، به او هديه كند، چرا كه نماز گفتگو با كسي است كه اسمش دوا و ذكرش شفاست.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 26 / 3 / 1398
تاثیر نماز بر کاهش اضطراب

 

 
تأثیرات قرآن و نماز بر كاهش اضطراب
   
 

توجه كامل به خداوند با تمام اعضاء و حواس، روي گرداني از مشكلات زندگي و اشتغالات فكري كه در حين نماز ايجاد مي شود و مدتي پس از نماز هم ادامه دارد، باعث به وجود آمدن حالتي از آرامش رواني مي شود.


تأثيرات قرآن و نماز بر كاهش اضطراب

اختلالات اضطرابي رايج ترين بيماري هاي رواني در جامعه اند كه در پانزده تا بيست درصد از بيماران كلينيك هاي درماني ديده مي شود. اضطراب حالتي نامطبوع، همراه با انتظاري نامطمئن از رخداد موضوعي زيان آور است. اضطراب موقعيتي است كه گاهي در زمان امتحان يا اعمال جراحي و.. ديده مي شود. اضطراب بر اساس تجزيه، باعث اختلال در يادگيري و ايجاد خطاهاي بيشتر مي شود.از نشانه هاي ذهني اضطراب مي توان عدم تمركز فكري، ضعف در ادراك، ناتواني در تحليل و ضعف حافظه را نام برد.

تأثيرات صوت قرآن بر كاهش اضطراب

روش هاي گوناگوني براي كاهش اضطراب مي توان نام برد كه از جمله ي آنها روش هاي «تن آرامي» و «موسيقي درماني» است. بديهي است كه انتخاب يك روش درمان بدون عارضه، كم هزينه، سالك و ساده نظير موسيقي درماني از ارجحيت برخودار است.

يكي از صداهاي دلنشين و جذاب، آواي عرفاني قرآن كريم است. كلام الهي با قدرت نفوذ فراوان خود، آنچنان بر روح و جسم اثر مي كند كه گويي بعد از شنيدن آن، انسان تازه متولد شده و احساس سبكي، سرزندگي و رهايي از قيد و بندهاي مادي مي كند، هراس و نگراني را از دل مي زدايد و در فرد شنونده ايجاد آرامش مي كند.

همانگونه كه در قرآن آمده «الا بذكر الله تطمئن القلوب» ۲۲۶۰ بار كلمه «ذكر» آورده شده است كه منظور يادآوري است. بهداشت روان انسان بحث سراسر قرآن كريم است. قرآن آرامش و امنيت را، راه دستيابي به سلامت روان مي داند. مطالعات انجام شده با مضمون تأثير آواي قرآن بر اضطراب و درد بيماران تحت عمل جراحي يا آزمون هاي تشخيص، بيانگر تأثير مثبت قرآن بر بهداشت روان و جسم است.

لذا جهت برخورداري از آثار معنوي قرآن، بهره گيري از اين كلام الهي به عنوان يك روش تسكين دهنده ي مفيد و قابل دسترسي براي كاهش اضطراب پيش از آزمون دانشجويان پيشنهاد مي شود، چرا كه نظم آهنگ واژگان قرآن، نغمه ي دلكش و نوايي دلپذير مي آورد، نوايي كه احساسات آدمي را بر مي انگيزد و دل ها را شيفته ي خود مي كند. نواي زيباي قرآن براي هر شنونده اي هر چند غير عرب، جذاب و روح بخش است.

بررسي نقش نماز بر كاهش اضطراب

انسان از دو ديدگاه جهان بيني الهي و مادي نگريسته مي شود. در جهان بيني الهي، انسان بر اساس آيات قرآني«نفخت فيه من روحي» و «اني جاعلك في الارض خليفه»، داراي فطرتي خدايي و به عبارتي نيمه ملكوتي است. او موجودي است مستقل، امانت دار خدا، مسئول خويشتن و جهان، مسلط به طبيعت و زمين و آسمان، ملهم به خير و شر كه وجودش از سستي و ناتواني به قوت و كمال سير مي كند. در جهان بيني مادي، در تفسير انسان و توجيه رفتار او، به يك سري عوامل بيوشيميايي، ارثي و مسايل زيست شناختي بسنده مي شود.

حال اين سؤال مطرح است كه آيا باورها و اعتقادات فرد، در سلامت روحي- رواني او مؤثر است؟ تحقيقات نشان داده است كه بيشتر بيماري هاي رواني ناشي از ناراحتي هاي روحي و تلخكامي هاي زندگي، در ميان افراد غير مذهبي، بيشتر ديده مي شود. از طرفي شيوع اضطراب در ميان زنان بيشتر از مردان است. اضطراب عبارت است از تشويشي فراگير، ناخوشايند و مبهم كه اغلب با علائمي مانند سردرد، تعريق، تپش قلب، درد قفسه ي سينه، ناراحتي مختصر معده و... همراه است.

به علاوه اضطراب، بر تفكر، ادراك و يادگيري فرد اثر مي گذارد. اضطراب طبيعي، پاسخ مفيد به واقعيتي تهديد كننده است. در حالي كه اضطراب مرضي به دليل شدت يا مدتش، پاسخي است نامتناسب به يك محرك فرضي، دكتر هاسيلوپ مي گويد: « مهمترين عامل خواب آرام بخش كه من در طول سال هاي متمادي با كسب تجربه در مسايل رواني به آن پي بردم، همين نماز است.» همچنين بسياري از روانشناسان و روانپزشكان دريافته اند كه دعا و داشتن يك ايمان محكم به دين، باعث رفع نگراني، تشويش يا حس ترس كه موجب بيشتر بيماري هاست مي شود.

توجه كامل به خداوند با تمام اعضاء و حواس، روي گرداني از مشكلات زندگي و اشتغالات فكري كه در حين نماز ايجاد مي شود و مدتي پس از نماز هم ادامه دارد، باعث به وجود آمدن حالتي از آرامش رواني مي شود. بر اساس تحليلي از اين آيه ي قرآن هم مي توان به نقش آرامش بخش بودن نماز پي برد. از طرفي آمده در قرآن كه «الا بذكر الله تطمئن القلوب» (با ياد خدا دل ها آرام مي گيرد) و از طرفي آيه «اقم الصلوه لذكري» (نماز را براي ياد من اقامه كنيد.) اشاره به اين دارد كه نماز باعث آرامش دل هاست.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 25 / 3 / 1398
تاثیر نماز خواندن بر بیماری آلزایمر
تأثیر نماز خواندن بر بيماري آلزايمر
   
 

جديدترين پژوهش هاي صورت گرفته درباره آثار نماز خواندن نشان مي دهد كه خواندن منظم نماز به ميزان زيادي خطر ابتلا به بيماري آلزايمر را كاهش مي هد.


به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شين هوا، براساس اين پژوهش جديد، خواندن منظم نماز ميزان ابتلا به بيماري آلزايمر را تا ۵۰ درصد كاهش مي دهد. اين پژوهش نشان داد زناني كه به شكل منظم نماز مي خوانند ابتلاي آنها به بيماري آلزايمر دستكم ۵۰ درصد كمتر از زناني است كه نماز نمي خوانند.

شايان ذكر است هدف از اجراي اين پژوهش ارائه برنامه اي براي خانواده هايي بوده است كه در معرض بيماري آلزامير بودند.

در همين رييس تيم پژوهشگران گفت كه در خواندن نماز از قوه تفكر استفاده مي شود و اين كار مي تواند باعث فعال شدن توان فكر كردن انسان و در نهايت جلوگيري از ابتلا به بيماري آلزايمر شود.

اين اولين پژوهشي نيست كه با هدف بررسي ارتباط بين دين و سلامتي و بهداشت صورت مي گيرد زيرا در سال ۲۰۰۵ نيز پژوهشگران به اين نتيجه دست يافتند كه در پيش گرفتن روش زندگي ديني باعث كندشدن پيشرفت بيماري آلزايمر مي شود.

همچنين يك تيم پژوهشگران نيز كشف كرد كه ميانگين شيوع بيماري آلزايمر و مرگ و مير در ميان كودكان در جوامع ديني بسيار كمتر از جوامع غير ديني است.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 24 / 3 / 1398
عوامل سلب توفیق نماز صبح ونماز شب

 

عوامل سلب توفیق نماز صبح و نماز شب
   
 

اعمال و رفتاري كه انسان در طي روز انجام مي‌دهد نقش بسيار مهمي در توفيق انسان نسبت به عبادات دارد يعني هر چه در طي روز كارهاي شايسته از انسان سر بزند توفيقات انسان نيز براي اعمال خوب ديگر بيش‌تر فراهم مي‌شود.

 

 

عوامل سلب توفيق از نماز صبح و هم‌چنين نماز شب به دو گروه عمده دسته‌بندي مي‌شود:

عوامل مادي:

فقدان برنامه‌ريزي و نظم در زندگي

از مهم‌ترين عوامل مادي كه مانع از توفيق درك نماز صبح مي‌گردد، فقدان برنامه‌ريزي و نظم در زندگي مي‌باشد مانند فقدان برنامه‌اي منظم براي خواب و يا ايجاد مشغله‌هاي پراكنده و فراتر از توانايي‌هاي خود كه نتيجه‌اي جز ايجاد خستگي مفرط ندارد.......


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 23 / 3 / 1398
راه های انس با نماز

 

راه‌های انس با نماز/ حق نماز از منظر امام سجاد(ع) چیست؟
   
 

سيد الساجدين(ع) مي‌فرمايند: حق نماز اين است كه بدانى نماز، درآمدن به پيشگاه معبود يگانه است و تو در نماز پيش روى او ايستاده‌اى! پس آن‌گاه كه بر اين حقيقت آگاه شدي، سزاوار آنى كه در نماز ايستى.

هيچ وسيله‌اي مستحكم‌تر و دائمى‌تر از نماز براى ارتباط ميان انسان با خدا نيست، خداوند در قرآن مي‌فرمايد: براي ياد من و ذكر من نماز بپاداريد، «اقم الصلوة لذكري»، ناآشناترين انسان‌ها رابطه خود را با خدا به وسيله نماز آغاز مى‌كنند و برجسته‌ترين اولياى خدا نيز بهشت خلوت انس خود با محبوب را در نماز مى جويند.

مرغ مألوف كه با خانه خدا انس گرفت/ گر به سنگش بزني جاي دگر مي‌ نرود (سعدي) 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
:: ادامه مطلب
نویسنده : راضیه درویشی
تاریخ : 22 / 3 / 1398